Vintertip: lav core-træning derhjemme

Det er så småt ved at blive efterår og koldere i vejret. Inden længe bliver det oven i købet vinter og ENDNU koldere i vejret! Det er en skrækkelig tid for os løbere der skal iklæde os flere lag tøj for at holde varmen og føle os som kluntede pingviner, når vi bevæger os ud i vinterkulden.

Derfor prøver jeg at bruge en del tid om vinteren på at lave styrke- og coretræning. Det er ikke kun, fordi jeg helst vil tilbringe så kort tid som muligt ude i det kolde vejr, men også fordi vinteren er en rigtig god periode til at opbygge en god og stærk core til forårets og sommerens løb.

Det fede ved coretræning er, at det ikke tager ret lang tid at lave – kun 10-15 minutter hvis jeg er effektiv. Det betyder, at jeg kan lave det, når jeg f. eks trænger til et afbræk i arbejdet. Og i stedet for at slæbe mig ned i fitnesscenteret og kæmpe med hundredvis af andre motionister om parkeringspladserne for at lave mit korte program, kan jeg gøre det hele på stuegulvet derhjemme.

3 fede redskaber til hjemme-core-træning!

Jeg har købt 3 fede redskaber til mit hjemme-fitnesscenter fra www.wolfgear.dk. Det første redskab er en træningsmåtte, som jeg bruger til stort set alle mine øvelser – lige fra styrke til udstrækning. Den skåner knæ, ryg og albuer og er bestemt en ting, jeg vil anbefale til andre løbere der heller ikke mener, træning bør gøre unødig ondt.

Jeg er også blevet stor fan af træningselastikker og har bl.a. investeret i denne variant med håndtag. Man kan faktisk lave ret udfordrende og krævende øvelser for hele kroppen med sådan en sag. Og der er uendelig mange anvendelsesmuligheder (bare prøv en hurtig google-søgning). Jeg føler virkelig, det er noget der giver mig noget ift. løb og kan godt lide tanken om at have et alsidigt træningsredskab der ikke kun kan bruges til én ting. Fordelen ved elastikken er også, at den holder musklen i spænd gennem hele bevægelsen, så man i princippet også træner, når man hviler sig.

Den sidste træningsgenstand jeg har investeret i, er den klassiske træningsbold. Det er noget, alle eksperterne anbefaler til at træne core-muskulaturen, fordi det er de muskler, man aktiverer, når man forsøger at holde balancen. Derudover involverer man flere af de små muskelgrupper, og man styrker sin “proprioceptive sans”. Ja, den googlede jeg også, men det er bare et fint ord for “kropskontrol”.

Nu skal det i hvert fald prøves af! Så må vi se, om det kan kaste nogle resultater af sig til næste sæsons løb – god træning!

Gæsteindlæg.

En tanke om "Vintertip: lav core-træning derhjemme"

  1. Lene L

    Hej,
    Tak for godt indlæg. Core træning har så stor betydning for ens løberesultater. Jeg prioriterer højt at lave maveøvelser og rygøvelser stort set hver dag for at styrke kroppen. Og man kan også bruge at lægge “skjult motion” ind i hverdagen, så man ikke skal afsætte tid til det. Tager f.eks. lige trappen op og ned 5 gange hver morgen for at styrke knæene. Eller 2 min. wallsit hver gang du er på toilettet. Der er mange muligheder :-)
    Ellers vil jeg bare lige foreslå dig at komme ud på små ture selv om det er koldt. Det holder grundformen ved lige og man skal ikke starte lige så meget forfra til foråret.

    De bedste løbehilsner

    Lene L

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *